mandag den 7. januar 2019

Modul 3 1. undervisningsdag


Videnskabteori:

Videnskabelig viden:

Hvorfor undersøgelsen er relevant
Tideligere viden på området
Tydligøre metode, analyse og konklusion
Diskriptiv: Analyse af hvad man gør og normativ give beskrivelser af hvad man ud fra det kan løse opgaven.

Viden, videnskabelig eller anden form for viden:

3 kriterier:
1. Validitet gyldighed lavet ordentligt
2. Relabilitet - pålidelighed kan den gentages og få samme resultat
3. Generaliserbarhed - kan resultatet anvendes for andre grupper, institutioner eller helesamfundet.

Hvordan forstås verdens sammenhæng: ontologi (kan observatoren observere uden at influere resultatet.

Hvordan man skaber viden: epistemologi (Metoden)

Kritisk teori:

Hvorfor gør vi som vi gør. Lave teser og synteser om hvorfor

Verdenssynet: (livsverden/systemverden)

Livsverden: personlige verden, kulturen, mening og oplevelser

Systemverden: økonomisk og markedsorienterede system og det politisk/administrative system

Videnssyn: Viden er ikke værdifri. Historisk betinget. Synliggøre/bevidstgøre sociale og samfundsmæssige strukturer der undertrykker de der er en del af disse strukturer.

Pragmatismen:

Verdenssyn: 

Alt er midlertidig - også verdens eksistens.

Alt er i forandring og påvirker samtidig gensidig hinanden

Alt er natur- også tanker og teorier om verden

Menneskesyn:

Mennesket vender udad. Kernen er ikke interessant.

En del af fællesskab/samfund, hvor ideer skabes og anvendes til at agere og håndtere verden med.

Skaber viden ved at gøre erfaringer ved udfordringer og under fortsat forandring.

Kan ikke stille sig uden for naturen.

Formål:

Ikke lave love der er universelt gyldige og peger ikke fremad

Skabe viden, der giver mennesket mulighed for at forstå og agere og bidrager til en fælles nytte.

Reflektion: 
Hvad har været interessant og hvorfor?
Jeg synes det er interessant i forhold til, hvad det er for nogle teorier der er baggrund for den didaktik jeg anvender i undervisningen og at det er spændende, at det er med afsæt i flere forskellige teorier.
Hvad er du blevet nysgerrig på?
Hvilket ståsted har jeg i virkeligheden? Hvordan kan jeg bruge det i min hverdag, at jeg har fået denne forståelse.
Hvad vil du bruge fremadrettet og hvordan?
Det har jeg endnu ikke opnået nok reflektion til, at kunne sætte ord på. Jeg tror at jeg vil bruge mest socialkonstruktivisme og pragmatisme i min tilgang.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar