Dag 2; Illeris læringstrekant, udviklingsønsker
Analysemodel. værktøj. Se en proces udefra.
Sæt klasseproblemstilling i centrum i trekanten.
Hvilke meninger og holdninger er mål?
Hvad motiverer eleverne, eller bare John?
Samspil: Hvad er det vi er her for?
Udviklingsønsker:
- at gøre ALLE eleverne trygge - hurtigt
- give mere mod og lyst til selv at tage læringsopgaven. Anvende endnu mere selv-læring i stedet for tavleuv.
- håndtere den ene elev o klassen, der har virkeligt dårligt selvværd, er angst, ikke tror hun kan skrive eller arbejde uden at have fået det forklaret 10 gange. Ønsker at få feed back på alt igen-igen.
- få eleverne til at stole på egne ressourcer og have lyst til at samarbejde med andre og bruge de andres ressourcer.
- differentiere uv. på en for eleverne usynlig måde.
- få elever, der ikke passer ind i "alm." uv. til at indtage læring, bidrage og lade være med at forstyrre de andre
Illeris
læringstrekant er en model, der visualiserer de mest fundamentale forhold ved
læringens struktur.
Al læring omfatter to processer som skal
være aktive for, at vi kan lære noget. Det er de to processer, der sætter
rammerne for den menneskelige læring. For at læring finder sted må to
froskellige men integrerede processer finde sted samtidig.
Samspilsprocessen handler
om det samspil, der konstant foregår mellem individet og dets omgivelser -
omverdenen. Samspillet er afhængigt af
tid og sted, og læringsmulighederne er dermed forskellige i forskellige lande,
kulturer og subkulturer.
Tilegnelsesprocessen er en indre
mental proces og indebærer om den individuelle og
psykologiske bearbejdning og tilegnelse af impulser fra samspillet og koblingen
af disse nye impulser med nye erfaringer (som er resultater af tidligere
læring). Processen er derfor individuelt præget, da vi bærer forskelligt med
os.
Tilegnelsen omfatter et indhold og
en drivkraft, som er dimensioner, som I skal arbejde med efter frokostpausen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar