onsdag den 15. august 2018

Knud Illeris læringstrekant


Dag 2; Illeris læringstrekant, udviklingsønsker


Made with
LEARN MORE

Analysemodel. værktøj. Se en proces udefra.
Sæt klasseproblemstilling i centrum i trekanten.
Hvilke meninger og holdninger er mål?
Hvad motiverer eleverne, eller bare John?
Samspil: Hvad er det vi er her for?

Udviklingsønsker:
- at gøre ALLE eleverne trygge - hurtigt
- give mere mod og lyst til selv at tage læringsopgaven. Anvende endnu mere selv-læring i stedet for tavleuv.
- håndtere den ene elev o klassen, der har virkeligt dårligt selvværd, er angst, ikke tror hun kan skrive eller arbejde uden at have fået det forklaret 10 gange. Ønsker at få feed back på alt igen-igen.
- få eleverne til at stole på egne ressourcer og have lyst til at samarbejde med andre og bruge de andres ressourcer.
- differentiere uv. på en for eleverne usynlig måde.
- få elever, der ikke passer ind i "alm." uv. til at indtage læring, bidrage og lade være med at forstyrre de andre

Illeris læringstrekant er en model, der visualiserer de mest fundamentale forhold ved læringens struktur.


Al læring omfatter to processer som skal være aktive for, at vi kan lære noget. Det er de to processer, der sætter rammerne for den menneskelige læring. For at læring finder sted må to froskellige men integrerede processer finde sted samtidig.


Samspilsprocessen handler om det samspil, der konstant foregår mellem individet og dets omgivelser - omverdenen.  Samspillet er afhængigt af tid og sted, og læringsmulighederne er dermed forskellige i forskellige lande, kulturer og subkulturer.


Tilegnelsesprocessen er en indre mental proces og indebærer om den individuelle og psykologiske bearbejdning og tilegnelse af impulser fra samspillet og koblingen af disse nye impulser med nye erfaringer (som er resultater af tidligere læring). Processen er derfor individuelt præget, da vi bærer forskelligt med os.


Tilegnelsen omfatter et indhold og en drivkraft, som er dimensioner, som I skal arbejde med efter frokostpausen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar