søndag den 26. august 2018

6. dag Reflektion og handling


DEWEY
Pragmatisme: tanke, teori, ide, erfaring osv, omsættes til handlinger, hvori de anvendes.
Kan de anvendes i praksis er de sande.
Det er centralt, at erkendelse og aktivitet spiller sammen.
Udvikling af viden og tænkning sker ved at erfaring møder omverdenen og denne svarer igen.
DEWEY's tænkning: reformpædagogik (progressivisme/aktivitetspædagogik)

3 centrale begreber: handling, refleksion og erfaring.
Handling kan deles op i to slags. Rutinepræget eller reflekterende handling.
Refleksion (systematisk tænkning) når noget ikke passer eller udvikling er nødvendig. Man handler og omverdenen svarer på en måde, så man må overveje, vil man handle anderledes en anden gang?
Man afprøver hypoteser med henblik på at revidere og videreudvikle sine erfaringer.
Erfaring opbygges ved aktiv handling og modtage resultater af denne handlen. Kræver refleksion.

3 slags undervisning: 1. Hver lektion er selvstændig. 2. Undervisningen knyttes til anden relevant undervisning eller andre fag. 3. læreren forbinder det praktiske livs handlinger med refleksion og teori. Hvilket er den bedste.

SCHÖN
Viden i handling og refleksion i handling vigtige begreber.
Elever skal udvikle viden i handling i relation til typiske arbejdsopgaver og situationer. Kunne reflektere over sine handlinger. Typisk medens de foregår: reflektion i handling.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar