onsdag den 12. december 2018

Modul 2 Olga Dysthe


Tekstfelt: DIALOGISK: Karakteriseret ved:
Interaktion mellem lærer og elev og eleverne imellem
Skrivning og samtale vigtige dele og er grundlæggende
De stille elever får større mod, hvis de har skriftlighed og afprøver meninger i små grupper
Autentiske spørgsmål i skriveopgaver, tvinger eleverne til at reflektere og selv udvikle kundskab
Optag – Bruge elevers svar til det næste spørgsmål
Tekstfelt: MONOLOGISK:
Karakteriseret ved:
Envejskommunikation
Kontrol
Formidle, reproducere og teste
Olga Dysthe
Tekstfelt: Vilkår for læring: Engagement, elevdeltagelse og høje forventninger.
Tekstfelt: HØJT FORVENTNINGSNIVEAU: 
Eleverne bliver bedre, hvis læreren forventer noget af dem. Fx autentiske spørgsmål og tager svar alvorligt.
Sætte høje mål – sørge for eleverne bliver i stand til at nå dem.
Tekstfelt: ELEVDELTAGELSE: Skriftlig eller mundtligt
Fordelen ved skriftlighed er, at alle kan give det samtidigt.
Får de elever der er tilbageholdende, mulighed for at bruge sproget.

Tekstfelt: ENGAGEMENT:
Ægte engagement, kræver at eleverne bliver inddraget i klassekonversationen. Læreren bruger elevbidrag og viser dets betydning
Eleverne kan se at det lærte kan bruges i deres liv
Eleverne har styr på læringsmål/læringsmidler
Tekstfelt: DELT KONTROL: Vigtigt træk ved dialogisk klasserum
Eleverne skal kende formålet og dele målsætningen og være med til at bestemme målsætning og læringsredskaber.
Tekstfelt: LÆRERENS ROLLE I DIALOGISK KLASSERUM: Stilladsbygning er helt centralt. 
For at lære har eleven brug for assistance, enten af læreren eller en klassekammerat.
Struktur vigtig, det giver eleverne tryghed
 ET FLERSTEMMIGT OG DIALOGISK KLASSERUM ER EN NØDVENDIGHED, IKKE KUN FOR AT LÆRE FAG OG LÆRE AT TÆNKE SELVSTÆNDIGT, MEN SOM EN MODEL FOR, HVORDAN MENNESKER FUNGERER I ET DEMOKRATISK SAMFUND

1 kommentar: