torsdag den 6. september 2018

Carstens skema over barrierer mod læring



Barrierer mod læring
Kendetegn
Forsvar mod læring
Generelt
Fortrængning (skubbe væk), regression (barnliggørelse), reduktion (det kender jeg da godt), harmonisering (hæfte sig ved det uvæsentlige), forskydning (det er ikke mit bord), nivellering (det er i virkeligheden ikke et problem).
Hverdagsbevidsthed
Psykisk forsvar i form af en udvikling af personligt filter eller sorteringsmekanisme til håndtering af de mange påvirkninger og krav, som for eksempel en uddannelse og arbejde stiller. Udvikling af rutiner til at undgå og holde disse krav væk.
Identitetsforsvar
Et endnu stærkere forsvar er identitetsforsvar, der er udviklet til at beskytte vores selvopfattelse. Med alderen bliver selvopfattelsen stærkere og mere stabil. Kan aktiveres mod uddannelse, der er tilsigtet af andre, men kun delvist accepteret af en selv.

Modstand mod læring
Modstandspotentialet
Modstandspotentialet er en psykologisk drift og biologisk indlejret i os. Det aktiveres, når vores livsudfoldelse begrænses. Modstand i uddannelse er en legitim udtryksform for kursister. Modstand kan være en aktiv afvisning af den tilsigtede læring eller en mere passiv agression vendt mod faglæreren eller uddannelsesinstitutionen.

Ambivalenser
Dobbelthed
Kendetegnet ved at en kursist på samme tid gerne vil og helst ikke vil deltage i uddannelse. Virkeligheden består af mange modsætninger, som kan overvindes lettere, hvis en kursist har en stor grad af ambivalenstolerance. Tolerancen trænes gennem at erkende ambivalenserne. Når man viger væk fra modsætningerne kaldes det ambivalensforsvar.
Motivation
Elevens indre interesse og læring
En klassisk skelnen mellem ydre og indre motivation men begreberne er vanskelige at adskille skarpt. Den ydre motivation er knyttet til en form for belønning fra omverdenen – eller til en form for ekstern kontrol eller tvang. Den indre motivation er knyttet til et oplevet behov. Ofte vil ønsket om at lære noget og blive klogere og bedre være knyttet til et samspil mellem ydre og indre motivation.
Ydre, fællesskaber, læringskontekst
Anvendelse og nytte


Man er mest klar til læring af det, man mener vil bidrage til, at man handler mere effektivt i livet, og hvor man opnår et højere (handlings)potentiale.
Mening, dannelse, kritisk refleksion

Læring skal være meningsfuld for den enkelte kursist.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar