Barrierer
mod læring
|
Kendetegn
|
|
Forsvar mod læring
|
Generelt
|
Fortrængning (skubbe væk), regression (barnliggørelse),
reduktion (det kender jeg da godt), harmonisering (hæfte sig
ved det uvæsentlige), forskydning (det er ikke mit bord), nivellering
(det er i virkeligheden ikke et problem).
|
Hverdagsbevidsthed
|
Psykisk forsvar i form af en udvikling af personligt filter eller
sorteringsmekanisme til håndtering af de mange påvirkninger og krav, som for
eksempel en uddannelse og arbejde stiller. Udvikling af rutiner til at undgå
og holde disse krav væk.
|
|
Identitetsforsvar
|
Et endnu stærkere forsvar er identitetsforsvar, der er udviklet til
at beskytte vores selvopfattelse. Med alderen bliver selvopfattelsen stærkere
og mere stabil. Kan aktiveres mod uddannelse, der er tilsigtet af andre, men
kun delvist accepteret af en selv.
|
|
Modstand mod læring
|
Modstandspotentialet
|
Modstandspotentialet er en psykologisk drift og biologisk indlejret i
os. Det aktiveres, når vores livsudfoldelse begrænses. Modstand i uddannelse
er en legitim udtryksform for kursister. Modstand kan være en aktiv afvisning
af den tilsigtede læring eller en mere passiv agression vendt mod faglæreren
eller uddannelsesinstitutionen.
|
Ambivalenser
|
Dobbelthed
|
Kendetegnet ved at en kursist på samme tid gerne vil og helst ikke
vil deltage i uddannelse. Virkeligheden består af mange modsætninger, som kan
overvindes lettere, hvis en kursist har en stor grad af ambivalenstolerance. Tolerancen
trænes gennem at erkende ambivalenserne. Når man viger væk fra modsætningerne
kaldes det ambivalensforsvar.
|
Motivation
|
Elevens indre interesse og læring
|
En klassisk skelnen mellem ydre og indre motivation men begreberne er
vanskelige at adskille skarpt. Den ydre motivation er knyttet til en form for
belønning fra omverdenen – eller til en form for ekstern kontrol eller tvang.
Den indre motivation er knyttet til et oplevet behov. Ofte vil ønsket om at
lære noget og blive klogere og bedre være knyttet til et samspil mellem ydre
og indre motivation.
|
Ydre, fællesskaber, læringskontekst
|
||
Anvendelse og nytte
|
Man er mest klar til læring af det, man mener vil bidrage til, at man
handler mere effektivt i livet, og hvor man opnår et højere (handlings)potentiale.
|
|
Mening, dannelse, kritisk refleksion
|
Læring skal være meningsfuld for den enkelte kursist.
|
Etiketter
- akkommodativ
- akkomodation
- ambivalens
- assimilativ
- BPL
- de 9 hv-spørgsmål
- deltagelse
- Dewey
- didaktik
- Egen undervisning
- Elevfeedback
- epistemologi
- formativ feedback
- formidling
- forskydning
- fortrængning
- fællesskab
- fænomenologi
- hermeneutik
- identitet
- imitation
- intro
- kumulativ
- læringsaktivitet
- læringsstrategier
- mening
- Modul 1
- nivellering
- observation
- ontologi
- oplevelse
- perception
- portfolio
- positivisme
- praksis
- profil
- reduktion
- regression
- Schön
- selvreguleret læring
- situeret læring
- summativ feedback
- Transfer
- transformation
- transformativ
- truckundervisning
- virksomhed
torsdag den 6. september 2018
Carstens skema over barrierer mod læring
Etiketter:
ambivalens,
forskydning,
fortrængning,
Modul 1,
nivellering,
reduktion,
regression
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar