lørdag den 29. september 2018

Synopsis


Synopsis:


RAMMEN - hvor er du henne?

Jeg underviser i lastsikring og surring på efteruddannelseshold. Det er chauffører, som hver 5. år skal på efteruddannelse. Det er et kursus, der er pålagt fra EU. Der er som regel mellem 10 og 16 elever på disse kurser. De er på kurset i 5 dage. Dette emne er der 6 lektioner til. Det er delt op i 4 lektioner teori og 2 lektioner praktik.

UDFORDRINGEN – hvad er den pædagogiske problemstilling/udfordring - Hvordan viser udfordringen sig?

Eleverne viser stor frustration og modstand, når jeg præsenterer dem for udregnings-opgaver. Når jeg skal undervise i teori, hvor der er en del matematiske udregninger, er der mange af chaufførerne, der har udfordringer med disse udregninger. Ud over dette, skal de slå op i nogle tabeller. Ud fra dette skal de vælge en surrings-metode, eller en kombination af surringer, både teoretisk og praktisk. Mange af dem er bange for at blive til grin, over for de andre chauffører, hvis de ikke kan finde ud af det.

HVOR VIL DU GERNE VÆRE? - dit mål/visionen?

Målet er at give dem nok basal viden, så de kan bruge det i deres arbejde. Nogle af chaufførerne har brug for denne viden i deres hverdag. Hvis de gør det forkert, risikerer de, at slå andre mennesker, eller dem selv, ihjel i trafikken. Det vil være optimalt hvis der var lidt mere tid til undervisningen. Når vi har elever, der skal erhverve kørekort til lastbil, har vi 2,5 dag til denne undervisning.

HVORFOR ER DET INTERESSANT FOR DIG AT LØSE/FORSTÅ?
Hvori ligger din interesse i at håndtere udfordringen/visionen?

Jeg ønsker at overvinde elevernes modstand og forsvar mod læring. Det er meget motiverende, når eleverne bagefter giver udtryk for, at de har fået stor udbytte af min undervisning. Der er en del chauffører, der ikke har så meget skolegang bag sig, så når de bliver præsenteret for matematiske opgaver, tror de det er for svært for dem.

TEORI
Hvilken teoretisk tilgang kunne du / vil du undersøge udfordringen med?

Illeris: Barrierer mod læring og læringstrekanten.

AFGRÆNSNING
Hér skal du afgrænse dig I forhold til de teorier eller vinkler, som du kunne have knyttet til temaet, men som du vælger fra og evt. nævne hvorfor – det er også noget du kan nævne til eksamen.

De 4 Læringstyper: kumulativ, assimilativ, akkomodativ og transformativ.
Transformation
Det giver ikke den store mening for mig, at kikke gennem de ”briller”.

Forsvar mod læring:
Generelt anvendes fortrængning (skubber væk) og forskydning (det er ikke mit bord)
Modstand mod læring:
Når de bliver præsenteret for opgaver, hvor de skal lave matematiske udregninger, giver det sig udtryk i forskellige reaktioner: Aggressivitet – frustration eller passivitet – manglende engagement.   
Fejllæring:
Manglende forudsætninger eller koncentration.
Ambivalens:
Det er obligatorisk viden, men chaufføren bruger det måske ikke i sin hverdag. Han/hun kan måske godt se, man kan bruge det i anden sammenhæng. Fx: på turen med trailer hen til genbrugspladsen.



Læringstrekanten:

Indhold:           surringsmetoder, fordeling af last, love og regler, konsekvens af fejl,                        aflæsning af tabeller og anvende surringsudstyr

Drivkraft:         det er et krav, kan se mulighed for anvendelse, det sociale i klassen

Samspil:           skal anvende det teoretisk lærte i praksis, det foregår i samarbejde
    med de andre elever i klassen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar