Etiketter
- akkommodativ
- akkomodation
- ambivalens
- assimilativ
- BPL
- de 9 hv-spørgsmål
- deltagelse
- Dewey
- didaktik
- Egen undervisning
- Elevfeedback
- epistemologi
- formativ feedback
- formidling
- forskydning
- fortrængning
- fællesskab
- fænomenologi
- hermeneutik
- identitet
- imitation
- intro
- kumulativ
- læringsaktivitet
- læringsstrategier
- mening
- Modul 1
- nivellering
- observation
- ontologi
- oplevelse
- perception
- portfolio
- positivisme
- praksis
- profil
- reduktion
- regression
- Schön
- selvreguleret læring
- situeret læring
- summativ feedback
- Transfer
- transformation
- transformativ
- truckundervisning
- virksomhed
tirsdag den 18. september 2018
Transfer af Aarkrog
TRANSFER
Transfer: læringsmæssigt betyder det overføre/anvende.
Transformation: betyder omdannelse
Transfer og læring: transfer er vigtigt led i læring, der foregår når man anvender det man allerede har lært, til at forstå det nye man skal lære.
Dette forgår enten assimilativt/akkommodativt.
Læring = resultat af læreproces.
Transfer og forståelse: forbundne, ved at forståelse mange gange er betingelsen for transfer.
Matematik skal forstås for at det kan bruges. Tømmerlærlingen høvler uden at forstå hvorfor.
Transfer og kompetence: kompetence har fokus på hans evne til at handle rigtigt i situationen.
Transfer har fokus på at han inddrager af tidligere lært for at handle nøjagtig tilsvarende (adækvat)
Transfer kræver at der ikke er for lang tid mellem teori og praktik for at lærende får optimal opnåelse og den lærende skal kunne genkende identiske elementer/ligheder.
Situeret læring: læring er betinget af forhold, der kendetegner situationen, hvori læringen forgår.
Transferprocessen indeholder:
* Situationer, hvori overførelsen sker (HVOR)
* Den, der overfører (HVEM)
* Det, der skal overføres og anvendes (HVAD)
* Den måde, hvorpå anvendelsen sker (HVORDAN)
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar