ALMEN DANNELSE: DANNELSE FOR ALLE
Dannelse skaber livsduelige mennesker og sammenhæng i samfundet, som er demokratisk, konsekvent frit og socialt samfund.
Almen dannelse:
* Den enkeltes evne til selvbestemmelse i de individuelle livssammenhænge og meningsfortolkninger.
* Evne for medbestemmelse: enhver har krav på mulighed og ansvar for udformning af fælles kulturelle, samfundsmæssige og politiske forhold.
* Evne til solidaritet: egne fordringer til selv- og medbestemmelse og indsats for dem som ikke har denne medbestemmelse p.g.a. samfundsmæssige forhold.
Materiale dannelsesteorier: Dannelsesteoretiske objektivisme: Videnskabelig viden, moralske værdier Kan direkte overføres til eleven.
Klassiske dannelsesteori: mød de store klassikere for at møde de almenmenneskelige værdier.
Formale dannelsesteorier: Teorien om den funktionelle dannelse: det gælder om at udvikle elevens evne til logisk tænkning, æstekisk sans, viljestyrke, moralsk dømmekraft, kreativitet osv.
Metodisk dannelse: eleven skal tilegne sig faglige metoder og almene arbejdsformer (fx tænkemåder, følelseskategorier, værdimålestokke, arbejdsteknikker, værktøjer) for at navigere i en overflod af viden og for at lære at lære.
Etiketter
- akkommodativ
- akkomodation
- ambivalens
- assimilativ
- BPL
- de 9 hv-spørgsmål
- deltagelse
- Dewey
- didaktik
- Egen undervisning
- Elevfeedback
- epistemologi
- formativ feedback
- formidling
- forskydning
- fortrængning
- fællesskab
- fænomenologi
- hermeneutik
- identitet
- imitation
- intro
- kumulativ
- læringsaktivitet
- læringsstrategier
- mening
- Modul 1
- nivellering
- observation
- ontologi
- oplevelse
- perception
- portfolio
- positivisme
- praksis
- profil
- reduktion
- regression
- Schön
- selvreguleret læring
- situeret læring
- summativ feedback
- Transfer
- transformation
- transformativ
- truckundervisning
- virksomhed
Ingen kommentarer:
Send en kommentar