fredag den 23. november 2018

Graf om Klafki

ALMEN DANNELSE: DANNELSE FOR ALLE
Dannelse skaber livsduelige mennesker og sammenhæng i samfundet, som er demokratisk, konsekvent frit og socialt samfund.

Almen dannelse:
* Den enkeltes evne til selvbestemmelse i de individuelle livssammenhænge og meningsfortolkninger.
* Evne for medbestemmelse: enhver har krav på mulighed og ansvar for udformning af fælles kulturelle, samfundsmæssige og politiske forhold.
* Evne til solidaritet: egne fordringer til selv- og medbestemmelse og indsats for dem som ikke har denne medbestemmelse p.g.a. samfundsmæssige forhold.
Materiale dannelsesteorier: Dannelsesteoretiske objektivisme: Videnskabelig viden, moralske værdier Kan direkte overføres til eleven.
Klassiske dannelsesteori: mød de store klassikere for at møde de almenmenneskelige værdier.
Formale dannelsesteorier: Teorien om den funktionelle dannelse: det gælder om at udvikle elevens evne til logisk tænkning, æstekisk sans, viljestyrke, moralsk dømmekraft, kreativitet osv.
Metodisk dannelse: eleven skal tilegne sig faglige metoder og almene arbejdsformer (fx tænkemåder, følelseskategorier, værdimålestokke, arbejdsteknikker, værktøjer) for at navigere i en overflod af viden og for at lære at lære.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar