mandag den 5. november 2018

P. O. Kirkegaard, Hvordan kan elevfeedback fremmes med lærinsstrategier.

Elevfeedback:

Undervisningen i fag skolefaglige læring er hovedopgaven i skolen uanset elevernes faglige forudsætninger. Den løbende feedback spiller en afgørende rolle.
Underviseren ved ikke, hvordan eleverne forstår budskabet. Dette kan overvindes ved elevernes mulighed for, at give feedback til læreren.
Læreren kan anvende elevernes feedback til at forbedre egen undervisning, således at den bliver mere udfordrende og støttende.
Læreren skal undervise eleverne i brugen af læringsstrategier i forhold til, at kunne løse opgaver og nå bestemte mål.

Feedback betyder tilbagemelding. Læreren giver eleven feedback på det der er opnået. Eleven bør have mulighed for, at give læreren feedback på, hvorvidt undervisningen fremmer elevens forståelse af stoffet.

Fire typer feedback:    1. Feedback på, om opgaven er forstået og på kvaliteten af gennemførelsen af                                           opgaven.
                                    2. Feedback på læringsprocessen.
                                    3. Feedback på selvreguleringen af læreprocessen.
                                   (4. Feedback på eleven som person) Ikke så anvendelig.
Læringsstrategier:

Læringsstrategi er grundlæggende, at have viden om procedurer for, hvordan en opgave kan løses.
Undervisningsstrategier anvendes af læreren, for at optimere elevernes læring.
Læringsstrategier udtrykker med andre ord, elevernes kendskab til trin for trin-procedurer i forhold til at vide, hvordan opgaver skal løses. Det er tanker, følelser og handlinger, som eleven kan aktivere, for at håndtere en opgave.

Eksempler: hukommelsesstrategier, elaboreringsstrategier (eleven forstår budskabet i materialet), organiseringsstrategier, metakognitive læringsstrategier (kunne se og overvåge egen læring).

Selvreguleret læring: (Hopfenbeck og Weinstein)

Selvreguleret læring, finder sted i et tæt samspil mellem fire områder: færdigheder, vilje, selvregulering og omgivelserne. Eleverne bliver undervist i, at kunne bedømme og vurdere, hvorvidt egen læreproces er effektiv eller ej i forhold til en læringsmæssig målsætning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar