mandag den 5. november 2018

O. D. Andersen Erhvervspædagogisk didaktik Kap. 8

Evaluering beskrives, som den didaktiske aktivitet, der har til formål, at klarlægge om - og i hvilket omfang - en specifik undervisningsindsats har båret frugt.
Formativ: indhenter feedback undervej i et læringsforløb, for at kunne trimme/skærpe dette.
Summativ: fokus på, at kunne levere en slutvurdering af, om de opstillede mål blev nået - og i hvilket omfang det skete.

Evaluering af PBL-forløb (problembaseret læring): EUX-forløb
Byg et udebad. Det er en åben opgave, hvor de udfordres på en lang række parametre.
Faglig viden i ukendt fagområde, samarbejde,selvstændig tænkning.
Målsætningen er ikke blot fokus på opnåelse af de faglige kompetencer, men også om denne læreproces, giver dem de ønskede personlige og sociale kompetencer.
Hvordan måles dette? Systematikken deles op i 3 punkter:

1. Løbende feedback til eleverne om udvikling samt slutevealuering af faglige mål.
2. Løbende indhentning af feedback fra eleverne om deres evne til problemløsningen.
3. Afsluttende interviews om deres oplevelser af læreprocessen.

Afprøvningen af systematikken:
2 former for feedback:

1. daglige observationer af de enkelte elever ud fra strukturerede iagttagelsesskemaer.
    (håndelag, faglig teori, anvende denne teori i praksis) FORMATIV EVALUERING
2. Afslutningsvis faglig evaluering af forløbet, med fokus på faglig vurdering af udebadet.                       SUMMATIV EVALUERING.

Eleverne præsenterede deres produkter og beskrev deres faglige udvikling i den proces de var igennem.

Evaluering af helhedsorienteret undervisning: (kokkeuddannelse)

Tema: fisken i det nordiske køkken.

Eleverne formulerer selv faglige mål og samtidig mål for læringsprocessen.

Der udarbejdes portfolio i to rum.
1. de officielle kompetencemål. Evt inddelt ved lærerens hjælp i uge-/dagsplan. vedlagt dokumentation.
2. Refleksion. hvordan nåede eleven sit mål, selvstændigt og i samarbejde.

Dette giver både formativ og summativ feedback, hvilket kan give en god baggrund for afsluttende evaluering.











Ingen kommentarer:

Send en kommentar