Kompetence:
Definition: Hvad man er i stand til, at udføre i en bestemt sammenhæng. Det er også personlige egenskaber i konteksten.
Det kan ikke måles fuldt ud. Der kan måles elementer af kompetance. Målinger kan afspejle arbejdet og virkeligheden. Målinger er et nødvendigt onde.
Kompetence udgøres af helhedsbetonede fornufts- og følelsesmæssigt forankrede kapaciteter, dispositioner og potentialer, der er relateret til mulige handlingsområder og realiseres gennem vurderinger. Beslutninger og handlinger i relation til kendte og ukendte situationer.
Reflektion og evaluering er vigtig for læring og udvikling. Hvor fejlede vi - hvor lykkedes vi.
Oplevelse af mening med arbejdet øger engagement.
Kompetenceblomsten:
Stilk: Kapaciteter, dispositioner og potentialer
Blomstens centrum: kompetencernes kerneelement
Indre kronblade: kundskaber, færdigheder, holdninger, vurderinger og beslutninger, helhedsorientering, strukturel forståelse, socialitet og samarbejdsesevne, selvstændighed og personlig profil
Ydre kron-blade i kompetenceblomsten:
Kreativitet: Et centralt element der benyttes i forbindelse med nytænkning og innovation, nye måder at gøre tingene på, nye kombinationer af allerede kendte elementer osv.
Fantasi: evnen til _ billedligt, emotionelt eller kognitivt - at forestille sig, at noget kan være anderledes end det er. Mentalt, at kunne overskride de eksisterende betingelser i forskellige sammenhænge - forestille sig at tingene kunne være anderledes, og prøve at finde veje i retning af væsentlige ændringer og nyskabelser,
Kombinationsevne: samspillet mellem forestillingsevne og kombinationsevne synes at være af stor værdi, når man skal forholde sig kontruktivt til nye situationer og sammenhænge.
Flexibilitet: omstille sig og fungere hensigtsmæssigt under skiftende omstændigheder.
Empati: Kunne læse eller opleve andre menneskers følelser og opfatte, hvordan de har det og hvad der rører sig i dem.
Intuition: evnen til umiddelbar opfattelse af noget, uden at man klart kan forstå og redegøre for, hvordan man er kommet frem til sin opfattelse.
Kritisk tilgang: Analytisk og kritisk tilgang. Demokratisk samfunds grundlagsbetingelse, at medlemmerne også behersker og praktiserer en sådan kritisk tilgang.
Modstandspotentiale: Det analytiske og kritiske element i kompetencen har ingen mening, hvis det ikke indebærer en mulighed for at blive omsat i anvisning og aktiv modstand.
Etiketter
- akkommodativ
- akkomodation
- ambivalens
- assimilativ
- BPL
- de 9 hv-spørgsmål
- deltagelse
- Dewey
- didaktik
- Egen undervisning
- Elevfeedback
- epistemologi
- formativ feedback
- formidling
- forskydning
- fortrængning
- fællesskab
- fænomenologi
- hermeneutik
- identitet
- imitation
- intro
- kumulativ
- læringsaktivitet
- læringsstrategier
- mening
- Modul 1
- nivellering
- observation
- ontologi
- oplevelse
- perception
- portfolio
- positivisme
- praksis
- profil
- reduktion
- regression
- Schön
- selvreguleret læring
- situeret læring
- summativ feedback
- Transfer
- transformation
- transformativ
- truckundervisning
- virksomhed
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar