mandag den 12. august 2019

1. case modul 5 Ziehe

CASE:

Jeg har undervist en del hold, med eneste redderelever på 6-ugers lastbilhold.
Disse redder-elever er specielt udvalgt, blandt en meget stor skare af ansøgere. Det er generelt på alle de redderhold, hvor jeg har undervist, at de er meget selvsikre og retfærdighedssøgende.
Dette 6-ugers kursus, er en del af en 3 1/2 års uddannelse, som kræves, for at de kan køre en ambulance. De gennemfører dette kursus, fordi det er nødvendigt. Ikke fordi de har lyst til, at køre en lastbil.
På et tidspunkt i dette forløb, skal eleverne køre natkørsel, hvilket foregår med opstart 1 time efter solnedgang. og hver kørelærer kører med 3-4 elever. I sommermånederne starter vi først kl. 23:00 med den første elev og kører 45 minutter med hver. Dette medfører, at vi kører frem til kl. 02:00 og skal møde igen kl. 08:00. De skal også på køreteknis kursus, som starter kl.07:30 - 11:30 og 15:30.
De første forløb, bestemte jeg, hvem der skulle køre på de forskellige tider. Jeg var meget upopulær ved nogle elever. de syntes det var uretfærdigt over for dem, der skulle køre på de sene tider.
Klasserne har en elevformand og en næstformand. Disse bragte jeg i spil ved denne opgave. Jeg lavede skemaer over tiderne og bad formanden og næstformanden om, i samarbejde med eleverne, at sætte elever på tiderne i skemaerne. Dette gav meget få problemer, hvor jeg kunne konsultere med erfaringer fra tidligere holds fremgangsmåde. Dette har jeg anvendt ved efterfølgende hold med stor succes.

1 kommentar:

  1. Hej Kim
    Som vi snakkede om i fredags, er det en interessant case, som du her får beskrevet. Det vil være en fordel, hvis du får zoomet mere ind på dine elever, så man får et godt indtryk af, hvad det er for nogle mennesker, du står overfor i din undervisning - som vi også snakkede om i fredags, handler det nemlig på det her modul om at få et grundigt kendskab til eleverne og deres forudsætninger.
    Det vil derfor være en god øvelse, hvis du får beskrevet eksempelvis hvorfor lige netop disse elever er blevet udvalgt? Hvordan kommer det til udtryk, at de er selvsikre - hvad siger de og hvad gør de, der giver dig det indtryk? Hvordan kan du mærke, at de ikke har lyst til at køre lastbil? Igen; hvad siger de? Hvad gør de? Det ville også være lidt spændende, hvis du uddyber det med, at de har en formand og en næstformand - hvad oplever du, at det fortæller os om elever, at de organiserer sig på den måde?
    Alt i alt - et godt udgangspunkt, som du gerne må styrke med nogle mere detaljerede beskrivelser af dine elever - og ikke så meget med dine handlinger og rammerne :-)

    SvarSlet