tirsdag den 27. august 2019

Forberedelse til 4. undervisningsdag 28.08 Modul 5

FREMMELSE AF MOTIVATION OG LÆRING 

4 FAKTORER
1. Mestring, læring og progression: Aktivitetsdrevet og opgavefokuseret    
      a. Progression - at den enkelte elev rykker sig
      b. Forudsætninger og forventninger om mestring
      c. Mulighed for at arbejde med personlige læringsmål
      d. Opbygning af læringsidentitet
      e. Adgang til feedback og støtte
      f. Selvdiciplin, opgavefokussering og flow             

2. Relevans, anvendelse og formål: Erhvervsrettede udd. fordel, elever oplever relevans
      a. Relevans på kort sigt, i læringssituationen
      b. Relevans på længere sigt - i forhold til job og karriere
      c. Deltagelse i praksisfællesskaber
      d. At kunne beherske og identificere sig med et fag
      e. Gode forbindelser mellem teori og praksis
      f. Relevans som dynamisk begreb - koblet til forandringer på arbejdsmarkedet

3. Socialt klima, relationer og tilhør: Lærer er facilitator, kulturskaber og gruppedanner
      a. Klasserumskulturen og det sociale klima på uddannelsen
      b. Oplevelse af at høre til
      c. Meningsfulde relationer - både fagligt og socialt
      c. Læreren som kulturskaber

4. Inflydelse, autonomi og deltagelsesmuligheder: Indflydelse er tydelig og fair for eleverne.
      a. At se eleven som aktør med motiver og intentioner
      b. At eleven kan være medskaber af sin uddannelse
      c. Inddragelse af elevernes livssituation og ideer
      d. at eleverne har indflydelse på deres uddannelse og mulighed for at påvirke
      e. Medskabelse og autonomi som kompetencer, der skal læres


Udfordringer i.f.t. unges motivation:

1. Testorientering og udvikling af performancekultur, på bekostning af læringskultur

2. nye kommunnikations- og vidensformer - tab af vidensmonopol

3. Øget polarisering og større forskelle mellem de unges forudsætninger og motivationer i.f.t.        uddannelse 

Motivation for læring:

Ydre motivation:

Er knyttet til belønning fra omverdenen/en form for ekstern kontrol eller tvang

Indre motivation:

Er knyttet til et oplevet behov og direkte motiverende og fører til en bedre læreproces og bedre læringsresultater end den ydre.

Ofte vil ønsket om at lære noget og blive klogere og bedre være knyttet til et samspil mellem ydre og indre motivation.
Knowles: Kendetegn ved voksne, er at de tager ansvar for deres egen udvikling, herunder for deres egne læreprocesser.
Vigtigt at målet med læringen er knyttet til egne valg
Hvis voksne oplever en kognitiv dissonans, er det i sig selv motiverende for handling.
Den optimale grad af provokation, er afhængig af de enkelte deltagere, deres konkrete situation og af læringsmiljøet.

Læring der rykker: (elevundersøgelse i.f.t. progression, relevans, socialt klima og eleven som medskaber)

1. Uddannelserne er erhvervsrettede
2. Mulighed for at forbinde teori og praksis
3. Anvender det de lærer i den konkrete sammenhæng
4. Kontrast til deres tidligere erfaringer fra folkeskolen eller forestillinger om gymnasiet.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar