fredag den 16. august 2019

2. Case Modul 5 Bordieu, Juul og Dysthe

Hvilke kategoriseringer af eleverne, er der i klassen på "Efteruddannelse af chauffører" i forhold til Bordieu, Juul og Dysthe?

Jeg har elever på efteruddanelsesforløb, hvor jeg har dem i 6 lektioner i faget Lastsikring/Surring.
Der er fra 6-20 elever i klassen, med meget stor spredning i erfaring.

De skal have teorien - lave udregninger og prøve det af i praksis.

Det er et obligatorisk kursus, som chauffører gennemfører hvert 5. år.

Når jeg møder sådan en gruppe elever, får jeg hurtigt en fornemmelse af, hvilke "slags" elever jeg har foran mig.

Kritisk elev:  De har mange opfølgende spørgsmål. Kommer gerne med eksempler på deres          oplevelse af de emner vi gennemgår på klassen, som modpol til det jeg siger.

Stille elev: Det er deres natur. De er usikre på deres evner og vil ikke udstille dette overfor de andre elever.

De højrøstede elever: De ønsker at blive set og hørt. De har selvtillid.

Bourdieu:

De kritiske: De har som regel mange års erfaring og vil gerne udstille dette. De tager gerne kampe om magten. De har stor kapital og meget lidt til overs for doxa. Deres habitus for faget er god.

De stille: De accepterer doxa og deltager ikke i magtkampe. De har ikke stor kapital.

De højrøstede: De har stor kapital. Accepterer doxa. Tager gerne kampen op om magten i klassen.

Juul:

Mange af de chauffører, som kommer på disse kurser, er praktisk orienterede. De har taget dette fagområde, fordi de ikke ønsker en boglig uddannelse. De er ikke frivilligt på dette kursus, men de fleste accepterer det og ønsker at få det bedste ud af det. De accepterer nødvendigheden, men ville hellere være i virksomheden, hvor de føler sig hjemme.

Dysthe:

Jeg starter med et powerpoint-show, hvor det monologiske klasserum præger undervisningen.
Herefter går eleverne i grupper efter eget valg. Som regel med dem de sidder ved siden af i klassen. De fleste elever arbejder engageret i grupperne. De stille elever knapt så meget. Jeg konsulterer grupperne og hjælper dem, hvisdet er nødvendigt. Efter hver opgave gennemgåes den i plenum. Bagefter går vi ud og prøver det af i praksis, hvor de reflekterer over de input, de tidligere har modtaget.

1 kommentar:

  1. Hej Kim. Mange tak for din case! Jeg sender dig mine kommentarer på mail i Wordformat i denne omgang, da der var et par tekstnære ting, jeg gerne ville omkring og derfor havde brug for kommentar funktionen. Mange hilsner Anna

    SvarSlet