Tematisering: (Den objektive/semantiske verden//den første verden)
Beskrivelse: Elever ved lidt om meget. har nem adgang til oplysningerReaktionsmønstre: Svært ved at se relevans i undervisningen
Konsekvens for læreren: Emner skal præsenteres, så de ligger tæt ved elevernes horisont
Konsekvens for skolen: Skal provokere eleverne ved at ryste deres viden
Informalisering: (den sociale verden//Den anden verden)
Beskrivelse: Unge vil kunne se, hvad det skal ende med, før opstart af processen, i at lære om emnet
Reaktionsmønstre: Hurtig søgen efter plausibilitet
Konsekvens for læreren: Skal sørge for en socialisering af klassen (en stor familie)
Konsekvens for skolen: Være baseret på civiliserethed/fællesfølelse/respekt for hinandens forskelligheder
Subjektivering: (Den subjektive verden//Den tredje verden)
Beskrivelse: Opmærksomhed på egen indre verden. Ønske om selv-reference.
Reaktionsmønstre: hvad har det med mig at gøre?/ Har det med mig at gøre?
Konsekvens for lærer: Skal sørge for personlig troværdighed (Hel person med helt engagement)
Konsekvens for skole: Få eleverne til at se sig selv i nye identiteter
Ingen kommentarer:
Send en kommentar