torsdag den 8. august 2019

Modul 5 Thomas Ziehe

Tematisering: (Den objektive/semantiske verden//den første verden)

Beskrivelse: Elever ved lidt om meget. har nem adgang til oplysninger

Reaktionsmønstre: Svært ved at se relevans i undervisningen

Konsekvens for læreren: Emner skal præsenteres, så de ligger tæt ved elevernes horisont

Konsekvens for skolen: Skal provokere eleverne ved at ryste deres viden

Informalisering: (den sociale verden//Den anden verden)

Beskrivelse: Unge vil kunne se, hvad det skal ende med, før opstart af processen, i at lære om emnet

Reaktionsmønstre: Hurtig søgen efter plausibilitet

Konsekvens for læreren: Skal sørge for en socialisering af klassen (en stor familie)

Konsekvens for skolen: Være baseret på civiliserethed/fællesfølelse/respekt for hinandens forskelligheder

Subjektivering: (Den subjektive verden//Den tredje verden)

Beskrivelse: Opmærksomhed på egen indre verden. Ønske om selv-reference.

Reaktionsmønstre: hvad har det med mig at gøre?/ Har det med mig at gøre?

Konsekvens for lærer: Skal sørge for personlig troværdighed (Hel person med helt engagement)

Konsekvens for skole: Få eleverne til at se sig selv i nye identiteter



Ingen kommentarer:

Send en kommentar